Regler för onlinebutiken från och med 27.02.2024. Licensnummer utfärdat av Kreator Legal Geek: 3eaea521-1643-4767-b91e-63c435d3a257.
Regler för Drillex onlinebutik
fastställer bland annat reglerna för att ingå avtal genom butiken, innehåller den viktigaste informationen om Säljaren, Butiken och Konsumentens rättigheter
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
§ 1 Definitioner
§ 2 Kontakt med Säljaren
§ 3 Tekniska krav
§ 4 Köp i Butiken
§ 5 Betalningar
§ 6 Orderhantering
§ 7 Rätt att frånträda avtalet
§ 8 Undantag från rätten att frånträda avtalet
§ 9 Reklamationer
§ 10 Personuppgifter
§ 11 Reservationer
Bilaga nr 1: Ångerblankett
§ 1 DEFINITIONER
Arbetsdagar – måndag till fredag, exklusive allmänna helgdagar i Polen.
Civilkoden – den polska lagen från den 23 april 1964, Civilkoden.
Konsument – Köparen som är en fysisk person och som köper i Butiken eller vidtar åtgärder för att göra ett köp utan direkt koppling till sin ekonomiska eller yrkesmässiga verksamhet.
Konto – den digitala tjänsten som regleras av ett separat avtal enligt konsumenträttslagen, genom vilken Köparen kan använda ytterligare funktioner i Butiken utan kostnad.
Köpare – varje enhet som köper i Butiken eller vidtar åtgärder för att göra ett köp.
Prioriterad köpare – Konsumenten eller Den prioriterade företagaren.
Prioriterad företagare – Köparen som är en fysisk person och ingår eller avser att ingå ett avtal med Säljaren enligt Reglerna, direkt kopplade till sin näringsverksamhet, men som inte har en yrkesmässig karaktär.
Regler – dessa regler.
Butik – onlinebutiken Drillex Onlinebutik, som drivs av Säljaren på adressen https://drillexsweden.se.
Säljare –
MACIEJ KUR,
entreprenör som bedriver ekonomisk verksamhet under namnet
DRILLEX MACIEJ KUR,
registrerad i det centrala företagsregistret
som hanteras av ministern för ekonomi och centrala företagsupplysningar, NIP
8252182128,
REGON 369435812,
Czerśl 66D, 21-400 Czerśl.
Konsumenträttslagen – den polska lagen från den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter.
§ 2 KONTAKT MED SÄLJAREN
- Postadress:
Czerśl 66D, 21-400 Czerśl - E-postadress: [email protected]
- Telefon: +48 514 345 925
- Kostnaden för telefonsamtal eller datatrafik som görs av Köparen beror på den teleoperatörens eller internetleverantörens standardtaxa som Köparen använder. Säljaren påpekar att kostnaden för ett internationellt samtal eller internationell datatrafik kan vara högre än kostnaden för ett nationellt samtal eller nationell datatrafik, beroende på den teleoperatörens eller internetleverantörens taxa som Köparen använder.
§ 3 TEKNISKA KRAV
- För att Butiken ska fungera korrekt krävs det:
- en enhet med internetåtkomst
- en webbläsare som stödjer JavaScript och cookies.
- För att lägga en beställning i Butiken, förutom de krav som anges i punkt 1, krävs en aktiv e-postadress.
§ 4 KÖP I BUTIKEN
- Priserna på produkter som visas i Butiken är totala priser för produkten.
- Säljaren påpekar att det totala priset för beställningen består av det pris som anges i Butiken: produktens pris och, i förekommande fall, leveranskostnader för produkten.
- Produkten som valts för köp måste läggas i Butikens varukorg.
- Köparen väljer därefter
leveransmetod för produkten och
betalningsmetod för beställningen från de alternativ som finns tillgängliga i Butiken samt anger nödvändig information för att slutföra den lagda beställningen. - Beställningen läggs när Köparen bekräftar innehållet i den och accepterar Reglerna.
- Att lägga en beställning är likvärdigt med att ingå ett avtal mellan Köparen och Säljaren.
- Köparen kan registrera sig i Butiken, det vill säga skapa ett Konto, eller göra inköp utan registrering genom att ange sina uppgifter vid varje möjlig beställning.
§ 5 BETALNINGAR
- I Butiken finns följande betalningsmetoder tillgängliga:
- vanlig banköverföring till Säljarens konto;
- Om Köparen väljer förskottsbetalning måste beställningen betalas inom
7 arbetsdagar från beställningsdatum. - Genom att handla i Butiken accepterar Köparen att Säljaren använder elektroniska fakturor.
Köparen har rätt att återkalla sitt godkännande.
§ 6 ORDERHANTERING
- Leveranstiden anges i Butiken.
- Om Köparen har valt förskottsbetalning för beställningen, kommer Säljaren att börja behandla beställningen efter
betalningen har mottagits. - Om Köparen i en och samma beställning har köpt produkter med olika leveranstider kommer beställningen att behandlas inom den tid som anges för produkten med den längsta leveranstiden.
- Länder där leverans är tillgänglig:
- Polen
- Bulgarien
- Tjeckien
- Tyskland
- Spanien
- Frankrike
- Ungern
- Italien
- Litauen
- Rumänien
- Slovakien
- I Butiken är följande leveransmetoder tillgängliga:
med kurirfirma.
§ 7 RÄTTEN ATT FRÅNTRÄDA AVTALET
- Den prioriterade köparen har rätt att frånträda det avtal som ingåtts med Säljaren via Butiken, med förbehåll för § 8 i Reglerna, inom 14 dagar utan att ange någon anledning.
- Tidsfristen för att frånträda avtalet löper ut 14 dagar efter det datum:
- då den prioriterade köparen får varan eller då en tredje part, annan än transportören och angiven av den prioriterade köparen, får varan;
- då den prioriterade köparen får den sista varan, partiet eller delen eller då en tredje part, annan än transportören och angiven av den prioriterade köparen, får den sista varan, partiet eller delen, vid ett avtal som omfattar leverans av flera varor som levereras separat, i partier eller delar.
- För att utöva rätten att frånträda avtalet måste den prioriterade köparen informera Säljaren, med hjälp av de uppgifter som tillhandahålls i § 2 i Reglerna, om sitt beslut att frånträda avtalet genom ett klart uttalande (till exempel ett brev skickat med post eller e-post).
- Den prioriterade köparen kan använda ångerblankettmallen som anges i slutet av Reglerna, men det är inte obligatoriskt.
- För att hålla tidsfristen för att frånträda avtalet räcker det att den prioriterade köparen skickar informationen om utövandet av rätten att frånträda avtalet innan tidsfristen för att frånträda avtalet har löpt ut.KONSEKVENSER AV ATT FRÅNTRÄDA AVTALET
- Vid frånträdande av avtalet ska Säljaren återbetala alla betalningar som mottagits från den prioriterade köparen, inklusive leveranskostnaderna för varorna (med undantag för eventuella extra kostnader som uppstår till följd av den leveransmetod som valts av den prioriterade köparen, annan än den billigaste vanliga leveransmetoden som erbjuds av Säljaren),
utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då Säljaren informerades om den prioriterade köparens beslut att utöva rätten att frånträda avtalet.
- Återbetalningen kommer att göras av Säljaren med hjälp av samma betalningsmetoder som den prioriterade köparen använde för den ursprungliga transaktionen, om inte den prioriterade köparen uttryckligen har samtyckt till en annan lösning; i vilket fall som helst kommer den prioriterade köparen inte att åläggas några avgifter till följd av återbetalningen.
- Om Säljaren inte har erbjudit sig att själv hämta varan från den prioriterade köparen kan han hålla inne återbetalningen tills varan har mottagits eller tills bevis på att varan har returnerats har lämnats, beroende på vilket som inträffar först.
- Säljaren begär att varan returneras till adressen: Czerśl 66D, 21-400 Czerśl utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då den prioriterade köparen informerade Säljaren om att avtalet hade frånträtts. Tidsfristen är uppfylld om den prioriterade köparen skickar tillbaka varan innan 14-dagarsfristen löper ut.
- Den prioriterade köparen bär de direkta kostnaderna för att returnera varan.
- Den prioriterade köparen är endast ansvarig för en värdeminskning på varan som följer av en annan användning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess natur, egenskaper och funktion.
- Om, på grund av sin natur, varan inte kan returneras med vanlig post, kommer den prioriterade köparen också att behöva stå för de direkta kostnaderna för att returnera varorna. Säljaren kommer att informera den prioriterade köparen om en uppskattning av dessa kostnader i produktbeskrivningen i Butiken eller under beställningsprocessen.
§ 8 UNDANTAG FRÅN RÄTTEN ATT FRÅNTRÄDA AVTALET
- Rätten att frånträda det distansavtal som avses i § 7 i Reglerna gäller inte i fråga om ett avtal:
- där föremålet för tillhandahållandet är en icke-fabriksframställd vara, tillverkad enligt den prioriterade köparens specifikationer eller avsedd att tillgodose dennes individuella behov;
- där föremålet för tillhandahållandet är en vara som kan försämras snabbt eller har kort hållbarhet;
- där föremålet för tillhandahållandet är en vara som levereras i en förseglad förpackning som av hälso- eller hygienskäl inte kan returneras om förpackningen har öppnats efter leveransen;
- där föremålet för tillhandahållandet är varor som efter leverans, på grund av sin natur, är oskiljaktigt blandade med andra artiklar;
- där föremålet för tillhandahållandet är ljud- eller videoinspelningar eller datorprogramvaror som levereras i en förseglad förpackning, om förpackningen har öppnats efter leveransen;
- för leverans av dagstidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för prenumerationsavtal;
- där priset eller ersättningen beror på fluktuationer på finansmarknaden som Säljaren inte kan kontrollera och som kan inträffa innan tidsfristen för att frånträda avtalet löper ut.
§ 9 REKLAMATIONER
I ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
- Säljaren ansvarar gentemot den prioriterade köparen för leveransens överensstämmelse med avtalet enligt gällande lagstiftning, särskilt bestämmelserna i Konsumenträttslagen.
- Säljaren uppmanar att reklamationer (inklusive de som rör butikens funktion) skickas till den post- eller e-postadress som anges i § 2 i Reglerna.
- Om produkten har en garanti finns information om denna och dess villkor tillgänglig i Butiken.
- Säljaren kommer att svara på reklamationen inom 14 dagar från mottagandet av den.
II PRIORITERADE KÖPARE
- Produkter
- Vid icke-överensstämmelse av produkten med avtalet har den prioriterade köparen möjlighet att utnyttja rättigheterna som anges i kapitel 5a i Konsumenträttslagen.
- Säljaren ansvarar för produktens bristande överensstämmelse med avtalet, som existerar vid tidpunkten för leveransen och som uppstår inom två år från det datumet, såvida inte produktens hållbarhet, som fastställts av Säljaren, dennes rättsliga föregångare eller personer som agerar på deras vägnar, är längre.
- Enligt Konsumenträttslagen kan den prioriterade köparen vid icke-överensstämmelse med avtalet begära:
- utbyte av produkten,
- reparation av produkten.
- Dessutom kan den prioriterade köparen göra ett uttalande om:
-
- prisnedsättning,
- frånträde från avtalet
i fall där:
-
- Säljaren har vägrat att göra produkten överensstämmande med avtalet i enlighet med art. 43d.2 i Konsumenträttslagen;
- Säljaren har inte gjort produkten överensstämmande med avtalet i enlighet med art. 43d.4-6 i Konsumenträttslagen;
- produktens bristande överensstämmelse med avtalet kvarstår, trots försök från Säljarens sida att göra produkten överensstämmande med avtalet;
- produktens bristande överensstämmelse med avtalet är så betydande att det motiverar prisnedsättning eller frånträde från avtalet utan att först använda skyddsmedlen i art. 43d i Konsumenträttslagen;
- från Säljarens uttalande eller omständigheterna framgår det tydligt att han inte kommer att göra produkten överensstämmande med avtalet inom rimlig tid eller utan större olägenheter för den prioriterade köparen.
-
- Vid en produkt som ska repareras eller bytas ut ska den prioriterade köparen ställa produkten till Säljarens förfogande. Säljaren hämtar produkten från den prioriterade köparen på egen bekostnad.
- Den prioriterade köparen kan inte frånträda avtalet om produktens bristande överensstämmelse med avtalet är obetydlig.
- Vid frånträde från avtalet, som anges i denna sektion (gällande produkter), returnerar den prioriterade köparen produkten till Säljaren utan onödigt dröjsmål och på dennes bekostnad till adressen
Czerśl 66D, 21-400 Czerśl.
Säljaren kommer att återbetala priset till den prioriterade köparen utan onödigt dröjsmål, senast 14 dagar från mottagandet av produkten eller bevis på dess återlämnande. - Säljaren återbetalar till den prioriterade köparen de belopp som förfaller på grund av användningen av rätten till prisnedsättning utan onödigt dröjsmål, senast 14 dagar från mottagandet av den prioriterade köparens uttalande om prisnedsättning.
- Alternativa tvistlösningsmetoder
- Säljaren informerar Konsumenten om möjligheten att använda alternativa tvistlösningsmetoder. Reglerna för tillgång till dessa förfaranden finns tillgängliga på de behöriga myndigheternas eller deras webbplatsers kontor. Konsumenten kan använda sig av bland annat:
- stöd från ett Europeiskt Konsumentcentrum i Europeiska Konsumentcenternätverket. Centren tillhandahåller information om konsumenträttigheter och hjälper till att lösa tvister vid gränsöverskridande köp. Hjälpen från de Europeiska Konsumentcentren är vanligtvis gratis. Listan över relevanta Europeiska Konsumentcenter för varje land finns på:
https://konsument.gov.pl/eck-w-europie/ - den onlineplattform för tvistlösning (ODR) som tillhandahålls av Europeiska kommissionen, som finns på adressen:
https://ec.europa.eu/consumers/odr
Dessutom kan följande stödformer användas inom Polens territorium:
- medling som utförs av den regionala kommersiella inspektörens kontor, till vilken en medlingsansökan ska skickas. Förfarandet är vanligtvis gratis. Listan över kommersiella inspektörer finns här:
https://uokik.gov.pl/wojewodzkie_inspektoraty_inspekcji_handlowej.php - hjälp som tillhandahålls av den permanenta konsumentnämnden vid den regionala kommersiella inspektionen, till vilken en begäran om tvistlösning genom skiljedomsförfarande ska skickas. Förfarandet är vanligtvis gratis. Listan över domstolar finns på:
https://uokik.gov.pl/stale_sady_polubowne.php
- stöd från ett Europeiskt Konsumentcentrum i Europeiska Konsumentcenternätverket. Centren tillhandahåller information om konsumenträttigheter och hjälper till att lösa tvister vid gränsöverskridande köp. Hjälpen från de Europeiska Konsumentcentren är vanligtvis gratis. Listan över relevanta Europeiska Konsumentcenter för varje land finns på:
- Ovanstående bestämmelse är informativ och innebär inte någon skyldighet för Säljaren att använda alternativa tvistlösningsmetoder.
- Användningen av alternativa tvistlösningsmetoder är frivillig för både Säljaren och Konsumenten.
- Konsumenten kan också få gratis hjälp från en kommunal eller distrikts konsumentadvokat.
- Säljaren informerar Konsumenten om möjligheten att använda alternativa tvistlösningsmetoder. Reglerna för tillgång till dessa förfaranden finns tillgängliga på de behöriga myndigheternas eller deras webbplatsers kontor. Konsumenten kan använda sig av bland annat:
III KÖPARE ANNAN ÄN PRIORITERADE KÖPARE
- Vid uppkomsten av ett fel på produkten har en annan köpare än den prioriterade köparen möjlighet att reklamera den felaktiga produkten enligt den lagstadgade garantin i Civilkoden.
- För en annan köpare än den prioriterade köparen ansvarar Säljaren för fysiska fel om dessa upptäcks innan två år från leveransdagen till Köparen har löpt ut.
- Enligt Civilkoden förlorar en köpare som är entreprenör, annan än den prioriterade företagaren, rätten till den lagstadgade garantin om denne inte inspekterar produkten i rätt tid och på vanligt sätt för sådana produkter och inte omedelbart meddelar Säljaren om felet, och om felet upptäcks senare, om denne inte omedelbart har meddelat Säljaren efter upptäckten av detta. För att uppfylla denna tidsfrist räcker det att meddelandet om felet skickas innan tidsfristen löper ut.
- Genom att använda den lagstadgade garantin kan en annan köpare än den prioriterade köparen enligt bestämmelserna i Civilkoden:
- göra ett uttalande om prisnedsättning,
- vid ett betydande fel, göra ett uttalande om att frånträda avtalet,
- kräva byte av produkten till en felfri produkt,
- kräva reparation av felet.
- Om det fastställs att lösningen av reklamationen kräver att den felaktiga produkten levereras till Säljaren, är en annan köpare än den prioriterade köparen skyldig att leverera denna produkt till adressen:
Czerśl 66D, 21-400 Czerśl.
§ 10 PERSONUPPGIFTER
- Personuppgiftsansvarig för de uppgifter som Köparen tillhandahåller vid användningen av Butiken är Säljaren.
Detaljerad information om Säljarens behandling av personuppgifter – inklusive andra syften
och grunder för databehandlingen, samt mottagarna av uppgifterna – finns i integritetspolicyn tillgänglig i Butiken – enligt principen om öppenhet som föreskrivs i den allmänna förordningen från Europaparlamentet och
Rådet (EU) om dataskydd – „GDPR”. - Syftet med Säljarens behandling av Köparens uppgifter som tillhandahålls av Köparen i samband med inköp i Butiken är att fullgöra beställningar. Grunden för behandlingen av personuppgifter i detta fall är:
- avtalet eller åtgärder som vidtas på Köparens begäran för att ingå detta (art. 6
stycke 1 b GDPR), - Säljarens juridiska skyldighet relaterad till redovisning (art. 6 stycke 1 c GDPR) och
- Säljarens legitima intresse, som består i behandlingen av uppgifterna för att fastställa, utöva
eller försvara eventuella anspråk (art. 6 stycke 1 f GDPR).
- avtalet eller åtgärder som vidtas på Köparens begäran för att ingå detta (art. 6
- Att tillhandahålla uppgifter av Köparen är frivilligt, men samtidigt nödvändigt för att ingå avtalet. Underlåtenhet att lämna uppgifterna gör det omöjligt att ingå avtalet i Butiken.
- Köparens uppgifter som tillhandahålls i samband med inköp i Butiken kommer att behandlas tills:
- avtalet mellan Köparen och Säljaren upphör att gälla;
- Säljaren inte längre är föremål för en juridisk skyldighet att behandla Köparens uppgifter;
- möjligheten att framställa anspråk av Köparen eller Säljaren relaterade till avtalet som ingåtts genom Butiken upphör;
- Köparens invändning mot behandlingen av dennes personuppgifter accepteras – om
grunden för databehandlingen var Säljarens legitima intresse
– beroende på vad som gäller i varje fall.
- Köparen har rätt att begära:
- tillgång till sina personuppgifter,
- rättelse av dessa,
- radering av dessa,
- begränsning av behandlingen av dessa,
- överföring av uppgifterna till en annan operatör samt rättigheten:
- att när som helst invända mot behandlingen av uppgifterna på grund av skäl som hänför sig till Köparens särskilda situation – gentemot behandlingen av dennes personuppgifter, baserat på art. 6 stycke 1 f GDPR (det vill säga Säljarens legitima intressen).
- För att utöva sina rättigheter måste Köparen kontakta Säljaren med hjälp av uppgifterna i § 2 i Reglerna.
- Om Köparen anser att dennes uppgifter behandlas olagligt kan denne lämna in ett klagomål till den behöriga tillsynsmyndigheten för dataskydd. I Polen är detta ordföranden för Kontoret för Personuppgiftsskydd.
§ 11 RESERVATIONER
- Det är förbjudet för Köparen att tillhandahålla olagligt innehåll.
- Varje beställning som görs i Butiken utgör ett separat avtal och kräver ett separat godkännande
av Reglerna. Avtalet ingås för den tid och för det syfte som krävs för att fullgöra beställningen. - Alla avtal som ingås enligt dessa Regler är föremål för polsk lagstiftning, med undantag för stycke 4.
- Valet av polsk lag för avtal som ingåtts enligt Reglerna med Konsumenten upphäver inte eller begränsar denna Köpares rättigheter som tilldelas enligt tvingande lagstiftning som är tillämplig på Konsumenten om ingen lagval gjorts. Detta innebär särskilt att om den tillämpliga nationella lagstiftningen som är tillämplig på Konsumenten ger ett bredare skydd än vad som följer av dessa Regler eller polsk lag – gäller detta bredare skydd.
- Avtal som ingås enligt Reglerna ingås på polska.
- Vid en eventuell tvist med en Köpare annan än en prioriterad köpare, relaterad till avtalet som ingåtts genom Butiken, kommer behörig domstol att vara den domstol
som är behörig för Säljarens säte.
Bilaga nr 1 till Reglerna
Nedan följer en modell för ångerblankett som Konsumenten eller den Prioriterade företagaren kan,
men inte är skyldig att, använda:
ÅNGERBLANKETT
(denna blankett ska fyllas i och skickas endast om du vill frånträda avtalet)
DRILLEX MACIEJ KUR
Czerśl 66D, 21-400 Czerśl
e-postadress: [email protected]
– Jag/vi(*) ………………………………………………….meddelar/meddelar härmed(*)
om att jag/vi frånträder försäljningsavtalet för följande varor(*)
/ för tillhandahållandet av följande tjänst(*):
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
– Datum för ingående av avtalet(*)/mottagande(*)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
– Namn och efternamn på Konsumenten(-erna) / Den prioriterade företagaren(-arna):
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
– Adress till Konsumenten(-erna) / Den prioriterade företagaren(-arna):
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………
Konsumentens(-ernas) / Den prioriterade företagaren(-arnas) underskrift
(endast om blanketten skickas i pappersform)
Datum ……………………………………..
(*) Stryk det som inte är tillämpligt.